overschrijven clips in tijdlijn

Stel hier je vraag over Premiere CC 2017, CC 2015, CC 2014 en CC
studiobrandaris

overschrijven clips in tijdlijn

Berichtdoor studiobrandaris » ma 26 nov 2018, 19:22

Ik zit al heel lang te hannesen bij het monteren met het verschuiven van clips in de tijdlijn. In de oude versies van Adobe was het onmogelijk om een clip te overschrijven als je hem verplaatste naar een andere plek in de tijdlijn. Wat je ook deed, waar je de clip losliet. de ernaast gelegen clips schoven vanzelf opzij. Deze functie zit ook in CC, maar dan moet je de Ctrl-knop erbij indrukken. En daar gaat het bij mij steeds maar mis. Soms moet ik meerdere keren dezelfde handeling maken om zonder overschrijving de clip op de juiste plaats te krijgen. Ik begrijp niet waarom Adobe nu zo is gemaakt dat je clips over elkaar kan schuiven. Soms ben je wat te snel met schuiven en ga je een beetje te ver en dan is er al een hap van de naastliggende clip verdwenen. Ik heb een tijdje gedacht dat mijn Ctrl-knop geen goed contact meer maakte. Een beetje contactspray en het zou moeten zijn opgelost. Toch zit daar niet het probleem. Bij alle andere sneltoetscombinaties met Crtl verloopt het feilloos. Daar ligt het dus niet aan. Allereerst snap ik niet de functie van het overschrijven. Als je een clip wil laten verdwijnen, druk je op Delete. Ik heb er al eens over naar Adobe geschreven, maar krijg geen reactie. Doe ik nu wat verkeerd, is mijn toetsenbord of computer niet goed, of hebben meer editors met dit probleem te maken. Kortom het is voor mij al tijden een grote frustratie waarom het steeds niet gaat zoals ik wil.

Ann
Moderator

Re: overschrijven clips in tijdlijn

Berichtdoor Ann » ma 26 nov 2018, 20:44

Track selecteren en ctrl+alt gebruiken.

Je moet er niet van uitgaan dat elke versie hetzelfde werkt.
In de loop der tijd veranderen dingen en worden er nieuwe functies toegevoegd.

Je zou er goed aandoen eens de KBSC lijst door te nemen.
Er wordt steeds meer met kbsc (icm de muis) gewerkt dan met alleen de muis.

Prof editors werken alleen maar met kbsc, een project moet binnen een bep. tijdsbestek in elkaar worden gezet. Time is money.
ACE PPCC
Adobe Community Professional

studiobrandaris

Berichtdoor studiobrandaris » di 27 nov 2018, 11:11

Hallo Ann,

Ik gebruik al tijden de meest gebruikte commando's via shortcuts. Daar zit voor mij niet het probleem. Wel zijn er ontzettend veel shortcuts in Premiere, dus het merendeel kan ik niet onthouden omdat ik ze daardoor niet vaak genoeg gebruik. Shortcuts zijn inderdaad tijdbesparend en helpen RSI te voorkomen. Daar zit ook niet mijn probleem. Mijn punt is dat ik niet snap waarom het handig is dat je zonder begeleidend commando clips kan overschrijven, tenminste in mijn manier van editten. Ik moet toch regelmatig clips verschuiven omdat editten in de camera tijdens de opnamen niet altijd lukt. Juist dit verschuiven geeft mij de problemen omdat het vaak mis gaat en ik snap niet waarom. Ondanks het feit dat ik de Ctrl-knop ingedrukt hou, schuiven bij het invoegen de naastgelegen clips vaak niet op. Het is al lastig omdat je op een minuscuul wit driehoekje moet letten of je wel precies op de las zit. Voor jonge ogen wellicht duidelijk, maar ik moet met mijn neus voor het scherm om het goed te zien. Vaak moet ik dit twee of drie keer doen tenzij ik de te verschuiven beeldclip een track hoger zet en het geluid een track lager. Dit zijn dus extra handelingen. Ik weet het, ik wordt een ouwe lul, maar probeer geen grumpy old man te worden die denkt dat alles vroeger beter was. Wat ik in mijn (hele) lange tijd werken met computer wel heb geleerd heb, is dat veel vernieuwingen niet altijd verbeteringen zijn, overigens heel veel wel. Ik blijf dus zitten met twee vragen, is de methode die ik gebruik verkeerd of is er iets anders aan de hand waardoor bij mij steeds clips worden overschreven. Ik ga in ieder geval jouw raad opvolgen met ctrl+alt.

Ann
Moderator

Berichtdoor Ann » wo 28 nov 2018, 17:28

Ik heb het idee dat erg omslachtig te werk gaat, maar dat weet ik niet zeker. Dan zou ik naast je moeten zitten en kijken hoe jij te werk gaat.

Zo heeft ieder toch wel zijn eigen manier van werken.
ACE PPCC
Adobe Community Professional

studiobrandaris

Berichtdoor studiobrandaris » wo 28 nov 2018, 19:13

Je zal zeker gelijk hebben dat ik zaken omslachtiger doe dan nodig is. Eigenlijk werk ik niet veel anders dan toen ik nog met S8 filmde. Ik heb niemand in de buurt waar ik eens mee kan overleggen of meekijken. Ik kijk wel zo nu en dan instructiefilms, maar die gaan meestal zo rap dat ik de helft mis en moet terugspoelen. Toch komt er wel wat werk uit mijn handen, al kan dat wellicht sneller.
Doe maar een suggestie voor een datum, logeerbed staat klaar (ook voor Knarf) en je ziet het mooiste Waddeneiland van de wereld. Of ben ik nu te chauvinistisch.

Lenzz

Berichtdoor Lenzz » do 29 nov 2018, 22:19

:lol:
W10, Asus PRIME X299-DELUXE, Intel Core i7-7820X, Palit GeForce GTX 1070 JetStream 8GB, Corsair Vengeance LED Red - DDR4 32 GB: 4 x 8 GB, NZXT H440 New Edition, NZXT Kraken X52 RGB - Vloeistof-koelsysteem voor CPU, Corsair RMx Series RM750x, APP CC2017

studiobrandaris

Berichtdoor studiobrandaris » za 01 dec 2018, 10:44

Ja, lach maar of ben je jaloers.

Lenzz

Berichtdoor Lenzz » za 01 dec 2018, 14:08

:D mooi gesteld, geen verkeerd voorstel!
W10, Asus PRIME X299-DELUXE, Intel Core i7-7820X, Palit GeForce GTX 1070 JetStream 8GB, Corsair Vengeance LED Red - DDR4 32 GB: 4 x 8 GB, NZXT H440 New Edition, NZXT Kraken X52 RGB - Vloeistof-koelsysteem voor CPU, Corsair RMx Series RM750x, APP CC2017

studiobrandaris

Berichtdoor studiobrandaris » za 01 dec 2018, 19:26

Je moet altijd in je hobby investeren.